Κεραμιδόγατος
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΜΠΟΣ ήταν το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Γερούν Αντονίσζον Βαν Άκεν, ένας απο τους πιο αινιγματικούς καλλιτέχνες σε ολόκληρη την δυτική παράδοση, που επέλεξε να υπογράφει τα έργα του με το όνομα της γεννέτειράς του Χερτόγκενμπος, περισσότερο γνωστής ως Ντεν Μπος. Ο ζωγράφος γεννήθηκε σε αυτή την πόλη περίπου το 1450.
Το ψευδώνυμό του προέκυψε από την επιθυμία του να διαχωρήσει τον εαυτό του απο την υπόλοιπη οικογένεια, κάτι που αποτελούσε συχνό φαινόμενο στις Κάτω Χώρες.
***************************
Ο Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής στην Έρημο(1504-1505)
(Μουσείο Λαζάρο Γλαλντιάνο,Μαδρίτη)
Απεικονίζει την νίκη επί των πειρασμών του επίγειου κόσμου. Το φωτεινό καλοκαιρινό τοπίο το μολύνουν σύμβολα του κακού.
Ένα οφιοειδές πλατύφυλλο φυτό γεμάτο αγκάθια, μοιάζει να αποσπά τον ασκητή από την περισυλλογή του. Είναι ένας φανταστικός θάμνος, με παράξενα φρούτα που παραπέμπουν στους πειρασμούς των επίγειων απολαύσεων. Το άγριο φρούτο, όμοιο με γαιδουράγκαθο, παραπέμπει στον συσχετισμό του φρούτου με την αμαρτία και την τιμωρία που γνώρισε ο άνθρωπος στον κήπο της Εδέμ. Επιπλέον, η περίεργη βλάστηση υποδηλώνει ότι ο Άγιος Ιωάννης στην έρημο έχει ένα παραισθητικό όραμα.
*************************
Ο Άγιος Ιωάννης στην Πάτμο(1504-5)
(Εθνική Πινακοθήκη Βερολίνου)
Πιθανώς το πλευρικό κομμάτι ενός χαμένου τρίπτυχου. Σύμφωνα με την Αποκάλυψη, μιά αγγελική οπτασία φανερώθηκε στον άγιο την ώρα που έγραφε το έργο του, δείχνοντας του την ίδια την Παναγία. Το δαιμονικό πλάσμα στο κάτω μέρος, με το σκεφτικό πρόσωπο ενος διοπτροφόρου άνδρα, την ουρά σκορπιού και τα μυτερά φτερά είναι δύσκολο να ερμηνευτεί.
**************************
Ο Άγιος Ιερώνυμος Προσευχόμενος(1505)
(Μουσείο Καλών Τεχνών,Γανδη)
Γύρω από τον άγιο υπάρχει μια μεγάλη εξοχική έκταση. Μέσα στη σπηλιά, τα τεράστια φρούτα σε κατάσταση αποσύνθεσης συμβολίζουν τους πειρασμούς.
Λεπτομέρεια
****************************
Παράδεισος και Κόλαση(1500-1504)
(Παλάτσο Ντουκάλε της Βενετίας)
1)-Επίγειος Παράδεισος
2)-Η Άνοδος στους Ουρανούς
3)-Η Πτώση των Καταραμένων
4)-Κόλαση
Λεπτομέρεια
Πιθανώς αποτελούσαν ανα ζεύγη τα επιμέρους τμήματα ενός χαμένου τρίπτυχου του 1500-4. Η τύχη του κεντρικόυ στοιχείου, ενός τετράγωνου ταμπλό, αγνοέιται
**************************
Η Δευτέρα Παρουσία(1504)
Τρίπτυχο
(Ακάδημία Καλών Τεχνών-Βιέννη)
Στο κεντρικό ταμπλό απεικονίζεται η Δευτέρα Παρουσία. Στο αριστερό το Προπατορικό Αμάρτημα και στο δεξιό η Κόλαση.
Λεπίδες, μαχαίρια και βέλη καρφώνουν τους καταραμένους. Η πηγή έμπνευσης είναι κείμενο του Ησαία. Το μαχαίρι όμως θεωρείται σεξουαλικό σύμβολο.
Λεπτομέρειες
*************************
Ο Χριστός με τον Ακάνθινο Στέφανο(1508)
(Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου)
Τα μοχθηρά πρόσωπα των παρατηρητών έχουν ερμηνευτεί ως αναφορές στους τέσσερις τύπους χαρακτήρα. Οι φιγούρες στην κορυφή συμβολίζουν τον φλεγματικό και μελαγχολικό χαρακτηρα και οι κάτω τον αιματώδη και τον χολερικό χαρακτήρα. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει έντονη αντίθεση με το ευγενικό πρόσωπο του Χριστού και την γαλήνια αποδοχή της θλίψης.
**************************
Οι Πειρασμοί του Αγίου Αντωνίου
Κεντρικό ταμπλό.
(Εθνικό Μουσείο Αρχαίας Τέχνης της Λισαβόνας)
Στό κεντρικό επεισόδιο ιέριες με κομψά φορέματα τελούν μια βέβηλη λειτουργία. Ένας αδύναμος γέρος προχωρεί για να μεταλάβει. Τον ακολουθεί ένας μουσικός που κρατά μαντολίνο, φορά ένα μαύρο μανδύα, έχει κεφάλι γουρουνιού και στο κεφάλι του κάθεται μια κουκουβάγια σύμβολο αιρετικών δοξασιών.
Αριστερά κάτω απο ένα τεράστιο κόκκινο φρούτο, παραπομπή στη χοάνη των αλχημιστών, ξεπροβάλει μια ομάδα από τερατόμορφες φιγούρες που την οδηγεί ένας δαίμονας που παίζει άρπα, προφανής βεβήλωση του αγγελικού οργάνου. Το πλάσμα που ιππεύει είναι επίσης αμφίσημο. Μοιάζει με παράξενο ζώο τοποθετημένο μέσα στο δέρμα ενός τεράστιου ξεπουπουλιασμένου πουλιού. Στα πόδια φορά τσόκαρα. Ο γενειοφόρος άνδρας με το ψηλό καπέλο που ακουμπά πάνω στο φόντο είναι ο μάγος που διευθύνει και συντονίζει ολόκληρη την σύνθεση.
Λεπτομέρειες
Καβάλα σε ένα τεράστιο αρουραίο, μιά ημιανθρώπινη,τερατώδης φιγούρα κρατά ένα παιδί. Πρόκειται για ένα κωδικοποιημένο σχόλιο γιά την φυγή στην Αίγυπτο.
Από ένα τεράστιο κόκκινο φρούτο, παραπομπή στη χοάνη των Αλχημιστών, ξεπροβάλει μια ομάδα απο τερατόμορφες φιγούρες που την οδηγεί ένας δαίμονας που παίζει άρπα, προφανής βεβήλωση του αγγελικού όργάνου. Το πλάσμα που ιππεύει είναι επίσης αμφίσημο. Μοιάζει με παραξενο ζώο τοποθετημένο στο δέρμα ενός ξεπουπουλιασμένου πουλιού. Στα πόδια του φορά ένα ζευγάρι τσόκαρα.
Ένας γέρος αδύναμος άνδρας προχωρεί για να μεταλάβει και ένας μουσικός που κρατά ένα μαντολίνο, φορά ένα μαύρο μανδύα, έχει κεφάλι γουρουνιού και μιά κουκουβάγια στο κεφάλι που συμβολίζει τις αιρετικές δοξασίες.
Δεξιό ταμπλό
Με φόντο μιά πόλη γεμάτη πύργους, ο άγιος που περιφρονεί τους πειρασμούς των οραμάτων του, παρουσιάζεται ως προασπιστής της πίστης και νικητής των δυνάμεων του κακού.
Η γυμνή γυναίκα που κρυφοκοιτάζει από την κουρτίνα είναι η μεταμφιεσμένη δαιμονική φιγούρα μιας βασίλισσας που συνάντησε ο άγιος, σύμφωνα με την ιστορία απο το βιβλίο Vitae patrum(Βίοι των Πατέρων της Ερήμου). Το κούφιο δένδρο είναι μιά ακόμα αναφορά στον συμβολισμό της Αλχημείας που είναι παρόν σε όλο το τρίπτυχο.
Λεπτομέρεια
Δύο φιγούρες πετούν στη ράχη ενός ψαριού. Σύμφωνα με τη δοξασία ότι ο διαβολος προίκισε τις μάγισσες με την ικανότητα να πετούν στα μέρη όπου γίνονταν οι συνάξεις τους.
Το στρωμένο τραπέζι που στηρίζουν δύο γυμνοί δαίμονες είναι αναφορά στον έσχατο πειρασμό που αντιμετωπίζει ο άγιος, την λαιμαργία. Το ψωμί και η κανάτα στο τραπέζι αποτελούν επίσης αναφορά σε ένα εορτασμό της Θείας Ευχαριστίας βέβηλου χαρακτήρα που επιβεβαιώνεται με το πόδι του γουρουνιού που προεξέχει απο την κανάτα
Αριστερό Ταμπλό
Ο άγιος υποβασταζόμενος από τους συντρόφους του μετά την πτώση του από τον παράδεισο. Πραγματικά και φανταστικά στοιχεία συγχωνεύονται στο τοπίο. Ένας λόφος σχηματίζεται από την πλάτη ενός άνδρα που σέρνεται στα τέσσερα και είναι καλυμμένος με ένα μανδύα από χόρτο. Τα οπίσθιά του χρησιμεύουν ως είσοδος στο λόφο που ερμηνεύεται ως οίκος ανοχής. Πρόκειται για σαφή αναφορά στην αμαρτία της σοδομίας. Κάτω απο την γέφυρα που διασχίζει την παγωμένη λίμνη μια δαιμονική ομάδα συγκεντρώνεται για να ακούσει έναν μοναχό που διαβάζει μιά επιστολή. Η σκηνή σε συνδιασμό με το πουλί με τα παγοπέδιλα που μεταφέρει ένα άσεμνο γραπτό μύνημα είναι αναφορά σε εκείνα τα μέλη του κλήρου που πλόυτίζουν πουλώντας συγχωροχάρτια.
Λεπτομέρεια
Ο Άγιος Αντώνιος με τις παλάμες ενωμένες σε ένδειξη της ακατάλυτης πίστης του, μεταφέρεται στον ουρανό από φτερωτούς δαίμονες. Συνοδεύεται απο τα συνηθισμένα μοτίβα του Μπος, τα ψάρια, τις σαύρες και άλλα παράξενα, υβριδικά όντα. Ο άγιος όμως αψηφά τους βασανιστές του.
***************************
Ο Πειρασμός του Αγίου Άντωνίου(1510)
Διαφορετική Απεικόνηση
(Μουσείο Πράδο-Μαδρίτη)
**************************
Ο Άσωτος Υιός(1510)
(Μουσέιο Μπόιμανς Βαν Μπένιγκεν
Ρότερνταμ)
Μιά απο τις σπάνιες ισσοροπημένες συνθέσεις του Μπος με περιορισμένη γκάμα χρωμάτων.
**********************
Η Δευτέρα Παρουσία(1506-8)
(Παλαιά Πινακοθήκη-Μόναχο)
Αγαπημένο θέμα του Μπος. Τα δαιμονικά όντα σε ένα ταξίδι φαντασίας.
**********************
Η Προσκύνηση των Μάγων(1510)
(Μουσείο Πράδο-Μαδρίτη)
Έξω από μιά ετοιμόρροπη καλύβα κάθεται η Παναγία(επιβλητική φιγούρα) που παρουσιάζει το βρέφος στους ξένους βασιλείς με τα πολυτελεί ρούχα. Ανάμεσα στους σκοτεινούς χαρακτήρες της σκηνής είναι μιά φιγούρα τυλιγμένη με ένα κόκκινο μανδύα, με στέμμα και κόσμημα στον αστράγαλο που αντιπροσωπεύει τον Αντίχριστο ή κατά άλλους τον Ηρώδη. Στα διπλανά ταμπλό εμφανίζονται ο Άγιος Πέτρος στο ένα και η Αγία Αγνή στο άλλο με τους δωρητές γονατιστούς.
Λεπτομέρειες
Η σκηνή είναι ήρεμη και γαλήνια μόνο εκ πρώτης όψεως, αφού υπάρχουν δυσδιάκριτα σύμβολα του κακού διάσπαρτα σε όλο το τρίπτυχο. Εδώ μιά αρκούδα και ένας λύκος επιτίθενται σε κάποιους οδοιπόρους παραπέμποντας στα απρόβλεπτα εμπόδια που αναμένουν τον άνθρωπο στο ταξίδι της ζωής. Το θέμα αντιμετωπίζεται με παρόμοιο τρόπο στο αριστερό ταμπλό του "Κήπου των Επίγειων Απολαύσεων" όπου η ατμόσφαιρα της παραδεισένιας μαγείας διακόπτεται απο τη δυσδιάκριτη σκηνή ενός λιονταριού που διμελίζει ένα ελάφι.
********************
Ο Κόσμος μετά τον Κατακλυσμό(1500)
(Μουσείο Μπόιμανς Βαν Μπένινγκεν, Ρότερνταμ)
Τρίπτυχο που δεν βρέθηκε σε καλή κατάσταση. Και ο Μπος είχε επηρεαστεί από τον φόβο μιας καταστροφής που σχετιζόταν με το νερό. Στην Ολλανδία ο κόσμος δεν ήταν δυνατό να ξεχάσει την τραγική νύχτα της 18ης Νοεμβρίου του 1421, όταν υπερχείλισε το δέλτα του Ρήνου παρασύροντας 35 χωριά και προκαλώντας τον θάνατο σε 100.000 κατοίκους. Το γεγονός ερμηνεύθηκε ως θεική μάστιγα, μιά σαρωτική τιμωρία του άπιστου πληθυσμού.
***********************
Τα Επτά Θανάσιμα Αμαρτήματα(1475-80)
Λεπτομέρειες
Λαιμαργία
(Μουσείο Πράδο-Μαδρίτη)
Οι διάφορες αμαρτίες απεικονίζονται με έντονη ειρωνία μέσα απο σκηνές αγροτικής ζωής. Γύρω απο τον Χριστό στον τάφο(ηλιόμορφο σχέδιο) υπάρχει η λατινική επιγραφή:Cave,Cave,Dominus videt-(Προσοχή, Προσοχή ο Θεός Βλέπει)
************************
Ο Γαμος της Κανά
(Μουσείο Μπόιμανς βαν Μπένινγκεν-Ρότερνταμ)
**************************
Ο Άγιος Χριστόφορος(1504-5)
(Μουσείο Μπόιμανς βαν Μπένινγκεν-Ρότερνταμ)
************************
=============================================================================
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου